måndag 13 december 2010

jag lovar...

Någon frågade mig häromdagen vilka mina nyårslöften var och det slog mig att det är dags att börja rannsaka sig själv igen. Fundera över vad som är bra och vad som kunde vara bättre. Vad som är möjligt att förbättra och vad som borde accepteras. Och så kollade jag lite på förra årets nyårslöften och bekräftade att jag burit med mig dem och agerat efter dem, vetandes och ovetandes. Så här tänkte jag då (jag gillar blandningen av djup och ytlighet):


Även om det nya året redan pågått i fem dagar tycker jag att det är helt okej att fortsätta fylla på listan med nyårslöften. De flesta kan tyckas fåniga och oväsentliga men de är alla en del av ett mycket större men mer svårdefinierat löfte.

Jag lovar mig själv att leva livet fullt ut. Att försöka ta vara på varje dag och inte förebrå mig själv om jag väljer att bara stanna hemma istället för att gå ut och dansa. Jag lovar att följa mitt hjärta och hoppas att jag kommer våga känna. Jag lovar att inte hindra mig själv när jag vill säga något, så länge det inte är något dumt. Jag lovar att våga dansa och flörta på krogen även om jag inte är stärkt av alkoholen. Jag lovar att lägga större vikt vid relationer än vid materiella ting, hellre lägga pengar på fika flera dagar i veckan än att köpa en ny tröja. Jag lovar att uppföra mig som jag vill att folk ska se mig. Vuxen, mogen, självsäker, vacker, sexig, flirtig, rolig, omtänksam, etc. Jag lovar mig själv att våga kyssas, att öppna mig för möjligheten att bli positivt överraskad. Jag lovar att visa hur jag känner. Jag lovar att anstränga mig för att nå mina drömmar och mål. Jag lovar att ta tag i saker som är viktiga och inte skjuta upp eller glömma dem, trots att det skrämmer mig. Jag lovar att ta beslut och stå fast vid dem. Jag lovar att ge mig själv varje chans att skina. Jag lovar att baka kakor utan slarv och att dammsuga oftare på rummet. Jag lovar att kasta alla kläder jag inte gillar, och tänka mig för innan jag spenderar pengar. Jag lovar att inte upprepa misstag. Jag lovar att älska mig själv. För att jag älskar mig själv.

Och så skrev jag en lista som skulle bockas av också:

Under 2010 lovar jag att:

x Resa bort en helg
x Träna flitigt på F&S
- Ha 10 000 kr på sparkontot innan sommaren
- Tågluffa genom Europa med Tove
x Hångla mer
- Ha massor med picknickar
- Springa runt i fina skor
x Köpa fina klänningar
- Alltid ha kameran med mig
- Göra mig finfin ofta
x Sjunga högt och dansa glatt
- Säga ja!
x Våga chansa
X TA KÖRKORT
x När jag pratar om andra människor ska jag göra det som om de stod bakom
  min rygg
- Inte be mamma om pengar
- Våga bli kär
x Kyssas så att det känns ända ner i tårna
- Le som fan
- Lära mig betydelsen av alla svåra ord jag använder mig av
x Ge mig själv en fest av något slag när jag fyller 19
x Börja jobba, och fortsätt jobba till sommaren eller hektiska studenttider


1 kommentar:

Josefin sa...

så fint therese. och vet du att du är den som gav mig inspiration till att börja med ett nyårsbrev för tre år sedan. (Är det verkligen tre år sen? Jag har för mig att jag ska öppna mitt tredje brev 2011.) Jag minns att du berättade att du skrev ett sånt, och jag tänkte att det var så fint, så jag började också. Jag älskar det.