onsdag 25 maj 2011

Lite så här såg Dresden ut. Himla fin stad, finare än Prag skulle jag vilja påstå, för allt det vackra var som inte till överflöd här. Jag njöt av parker, tuffade runt i ett miniatyrtåg, spenderade väldigt mycket tid på starbucks och utnyttjade gratis internet under tiden regnet öste ned och det dundrade någonstans inte allt för långt bort. Jag fick en privat visning av den nya synagogan (den gamla förstördes av nazisterna i slutet på 30-talet) av rabbin själv, det var väl här allt började med "svensk fotojournalist", och fick fota friskt inuti. Sen gick vi ut och åt en kväll, jag sörplade mörkt öl och senare åkte vi in till den "nya staden" (som paradoxalt nog är äldre än den "gamla staden". Den "gamla staden" förstördes nästan helt när Dresden bombades sönder i februari 1945 och har sedan dess byggts upp på nytt precis som den såg ut innan) där människor gick i stora flockar mellan alla barer. Dresden var fint, som en kurort för den som vill rymma ifrån storstadslivet en dag eller två, men jag trivs där jag är och behöver inte springa bort någon annanstans.

Inga kommentarer: