onsdag 15 september 2010

tyska för rörmokare.

Nu vet jag hur det känns att inte kunna ett språk och hur frustrerande det är när man inte kan kommunicera med människor. Rörmokaren kom förbi idag. Jag var ensam hemma. Kände mig urfånig där jag stod alldeles tyst och bara kollade på vad han gjorde. Men vad skulle jag säga? "Vill du att jag ska hålla i vattenkranen så att den inte vrider sig när du skruvar?" Med google translate inprogrammerat i mitt huvud hade jag väl lyckats staka fram något förståeligt, men så där på rak arm, med senaste tyska-lektionen för snart 2,5 år sedan och när jag bara varit här i fem dagar nu. Näe, någon sådan tjusig fras blev det inte. Lite gester fick duga och jag förstod en viss del av det han sade, även om han pratade med en bred Berlin-accent. Men det är ändå frustrerande för jag hade velat kunna prata med honom, tydligen skulle han vara en hel-lustig snubbe och det missade jag. Nedriga språkbarriär.

Annars inhandlade jag en karta över Berlin city igår. När jag plockade fram den på kvällen satte jag en penna i L's hand och lät henne markera, stryka under och över olika klubbar för att få lite tips om vart jag ska ta vägen på kvällarna. Självfallet är nattlivet helt skiljt från det vi är vana, här går du ut kl 2 om du ska dansa fötterna av dig och de flesta klubbar har en särskild nisch. Nu gäller det bara att jag kryar på mig så att jag kan hoppa upp och ner och snurra runt från fredag kväll ända in på lördag-morgon!

1 kommentar:

Josefin sa...

går ut klockan 2?! på natten? men men hur länge är det öppet då? haha